2/2015 (III. 27.) országos szabályrendelet
a Magyarországi Evangélikus Egyház pályázati rendszeréről
A szabályrendelet célja az egyház szervezeteinek segítése a különböző pályázati források megszerzésében, a pályázati
folyamatok, a finanszírozási támogatások egyházon belüli szabályozása.
I. fejezet
Általános rendelkezések
1. §
(1) E szabályrendelet hatálya kiterjed az egyházközségek, az egyházmegyék, az egyházkerületek és az országos
egyház, és továbbá az általuk fenntartott intézmények pályázataira.
(2) E szabályrendelet hatálya kiterjed valamennyi az Európai Unió, illetve a Magyar Állam finanszírozásában megvalósuló
(így különösen a Széchenyi 2020 Program, valamint az Európai Területi Együttműködés és az EGT Finanszírozási
Mechanizmus) programokból, pályázati konstrukciókból származó támogatások igénylésére. Ugyancsak e szabályrendelet
rendelkezéseit kell alkalmazni a pályázatokhoz csatolandó egyházi jogi személyiségi igazolás kiadására, a fenntartói
nyilatkozat kiadására, valamint a pályázati előkészítés támogatását, önrész kiegészítést, illetve előfinanszírozást igénylő egyéb
pályázatok, támogatások esetében is.
(3) E szabályrendelet hatálya Magyarország és/vagy az Európai Unió tagállamainak és/vagy az Európai Területi
Együttműködés kedvezményezett országok területén megvalósuló pályázati projektekre terjed ki.
(4) E szabályrendelet szerinti támogatás iránti kérelem benyújtására nem jogosult, akivel szemben az egyház törvényes
rendjének és békéjének megőrzéséről szóló 2005. évi IX. törvény 86. § (1) bekezdés a-c) pontjában meghatározott
kényszerintézkedést alkalmazzák, valamint e szabályrendelet 14. § (3)-(4) bekezdésében foglalt kizáró határozat esetén, az
erről szóló jogerős döntés meghozatalától számított 2 éven belül.
(5) Ugyancsak nem igényelhet támogatást az az egyházközség, amely a központi ingatlanfelmérésben vagy az évenkénti
népmozgalmi adatszolgáltatás során nem szolgáltatott határidőre adatot, továbbá az az egyházközség, amelynek lejárt
határidejű tartozása van az országos egyházzal, egyházmegyével, egyházkerülettel vagy bármely egyházi intézménnyel
szemben.
II. fejezet
Értelmező rendelkezések
2. §
E szabályrendelet alkalmazásában:
1. Pályázat: Egy adott fejlesztési cél érdekében, az Európai Unió, illetve a Magyar Állam finanszírozásában megvalósuló (így
különösen a Széchenyi 2020 Program, valamint az Európai Területi Együttműködés és az EGT Finanszírozási Mechanizmus)
programok keretében meghirdetett felhívásra készített fejlesztési terv és a támogatott fejlesztési folyamat.
2. Egyházi szervezet: egyházi önkormányzati testület és az általuk fenntartott egyházi intézmény
3. Országos iroda illetékes osztálya: Valamennyi pályázat tekintetében hivatalból illetékes a pályázati és fejlesztési osztály és a
gazdasági osztály. Az építési és beruházási tevékenységet magában foglaló pályázatok tekintetében az építési és
ingatlanrendezési osztály, szociális fejlesztési pályázatok tekintetében a diakóniai osztály, köznevelési, pedagógiai pályázatok
esetében a nevelési és oktatási osztály az illetékes a szakmai javaslatok megfogalmazására, kiadására.
4. Projektstratégiai Munkacsoport: A 69/1/2014. (III. 26.) országos presbitériumi határozat szerint, a Magyarországi
Evangélikus Egyház „Láthatóan Evangélikus” stratégiájához illeszkedő projektfejlesztési stratégia (2014-2020) kialakítása, és
konkrét akcióterv kidolgozására létrehozott munkacsoport.
5. On-line pályázati felület: A bejelentési kötelezettségek, illetve a támogatási kérelmek ügyintézését, bírálatát az egyházi
szervezet és az országos iroda közötti gyors kommunikációt lehetővé tevő, kötelezően alkalmazandó internetes portál, ahol a
bejelentő/kérelmező jelszóval védett felületen kitölti a pályázati alapadatokat, illetve feltölti a szükséges nyomtatványokat. Az
így létrejött felülethez a pályázónak, valamint az e szabályrendelet szerinti adott eljárás elbírálásában résztvevőknek van hoz-
záférésük.
6. Kiemelten együttműködő projekt: Azon egyházi szempontból kiemelt fontosságúnak ítélt egyházi szervezeti fejlesztések,
amelyek az egyes finanszírozási támogatásokhoz (elegendő saját forrás hiányában) a maximális 50%-os támogatási
intenzitásnál nagyobb támogatást igényelnek. A kiemelten együttműködő projektnek minősített fejlesztések megvalósítói
vállalják a kiemelt együttműködést az országos irodával a tervezés, megvalósítás során. A kiemelt projektek tervezése
megvalósítása során az országos iroda osztályai, a pályázat tevékenységeibe, költségvetésébe tervezetten, szupervízori
jogosultsággal részt vesznek a munkafolyamatokban, a döntések meghozatalában.
7. Gyülekezet/ intézményfejlesztési stratégiai dokumentum: a „Láthatóan Evangélikus” stratégiai anyagban szereplő
prioritásokat figyelembe vevő, azokhoz illeszkedő a szabályrendelet mellékeltét képező dokumentum szerinti tartalommal
készült dokumentáció
III. fejezet
Bejelentési kötelezettség
Előzetes projektötlet bejelentés
3. §
(1) Az egyház stabilitásának, a finanszírozási források tervezhetőségének érdekében fontos, hogy előzetesen fel
lehessen mérni az egyházi szervezetek pályázati fejlesztési céljait. Ezért, az előkészítési-, önrész- és előfinanszírozási
támogatás megítélését előzetes projektötlet bejelentési folyamat előzi meg.
(2) Az egyházi szervezetek, minden év január 31-ig kötelesek bejelenteni az adott naptári évben pályázati forrásból
finanszírozandó, tervezett projektötleteiket, függetlenül attól, hogy ahhoz igényelnek-e a jelen szabályrendeletben szabályozott
támogatásokat.
(3) Amennyiben egy projektötlet a január 31-i előzetes bejelentési határidő után kerül azonosításra, lehetőség van a határidőn
túli, de az azonosítás utáni haladéktalan bejelentésre.
(4) A bejelentett projektötletek tekintetében az országos iroda illetékes osztályai, és az illetékes szakmai bizottságok az on-line
felületen teszik meg szakmai javaslatukat, amelyre meghozható döntés lehet támogató, feltétellel támogató és nem támogató.
Nem részesülhet a későbbiekben pályázati támogatásban az a pályázati cél, amely nem rendelkezik e szakmai támogató
javaslatokkal.
(5) A bejelentés tudomásul vételéhez szükséges az egyházi szervezet területileg illetékes valamennyi felettes egyházi
önkormányzata (egyházmegye és egyházkerület is) elnökségének támogató nyilatkozata, amelyet azok az on-line pályázati
felületen tesznek meg. Nem részesülhet a későbbiekben pályázati támogatásban az a pályázati cél, amely nem rendelkezik ezen
egyházi önkormányzati támogató javaslatokkal.
(6) Amennyiben, az országos iroda illetékes osztálya a pályázatot nem tartja megvalósíthatónak, fenntarthatónak, köteles ezzel
kapcsolatos észrevételeit és a módosításra vonatkozó javaslatait a bejelentő, a projektötlet megvalósításáról támogató
határozatot hozók, valamint a területileg illetékes egyházmegyei és egyházkerületi elnökségek tudomására hozni az on-line
pályázati felületen.
(7) A pályázati folyamatokhoz szükséges egyházi jogi személyiségi igazolás kiadásának feltétele:
a) az egyházi szervezet e szabályrendelet szerint bejelentette pályázatát, az a beadáshoz szükséges támogatást megkapta, és
b) az egyházi szervezet a mindenkori jogszabályok betartásával, együttműködik a pályázat tervezése, megvalósítása során a
Magyarországi Evangélikus Egyház szakmai szolgáltatást nyújtó szervezeteivel, így különösen:
ba) a pályázatok kötelező és szakmai kommunikációs, tájékoztatási tevékenységeiben az EISZ-el,
bb) pedagógiai, oktatási tevékenységek fejlesztésére vonatkozó tevékenységeiben az EPSZTI-vel,
bc) felnőttképzési tevékenységek megvalósítása során az országos iroda felnőttképzési munkaágával.
bd) rendezvényszervezés, szállásfoglalás tevékenységekben az egyház szállást biztosító intézményeivel.
Pályázati bejelentés
4. §
(1) Az előzetes projektötlet bejelentésen túl szükséges, hogy az országos egyház döntéshozó és szakmai testületei
ismerjék az egyházi szervezetek, pályázati szerep és kockázatvállalását.
(2) A projektötlet kidolgozásának megkezdésekor, a projektötlet megvalósításáról szóló - egyházközségek, egyházmegyék
presbitériuma, az intézmények esetén igazgatótanácsa - határozat meghozatalát követően, a pályázók kötelesek bejelenteni, az
on-line pályázati felületre feltölteni valamennyi 1.000.000 forintnál nagyobb projekt-költségvetésű pályázati projektjüket,
függetlenül attól, hogy ahhoz igényelnek-e a jelen szabályrendeletben szabályozott támogatásokat.
(3) A bejelentés tudomásul vételéhez szükséges valamennyi felettes egyházi önkormányzat (egyházmegye és egyházkerület is)
elnökségének támogató nyilatkozata melyet azok az on-line pályázati felületen tesznek meg.
(4) Építési beruházásra, illetve felújításra vonatkozó pályázat beadását megelőzően az országos iroda építési osztálya, illetve az
építési bizottság az írásos véleményét a beruházásról az on-line pályázati felületen teszi meg.
(5) Szociális fejlesztésre vonatkozó pályázat beadását megelőzően az országos iroda diakóniai osztálya és a diakóniai bizottság
az írásos véleményét a fejlesztésről az on-line pályázati felületen teszi meg.
(6) Oktatási fejlesztésre vonatkozó pályázat beadását megelőzően az országos iroda nevelési és oktatási osztálya és az oktatási
bizottság az írásos véleményét a fejlesztésről az on-line pályázati felületen teszi meg.
(7) A bejelentett pályázatok tekintetében az országos iroda illetékes osztályai, az illetékes szakmai bizottságok, és a felettes
egyházi önkormányzatok javaslata lehet támogató, feltétellel támogató és nem támogató. Amennyiben az országos iroda
illetékes osztálya, illetve a szakmai bizottság a pályázatot nem tartja megvalósíthatónak, fenntarthatónak, köteles ezzel
kapcsolatos észrevételeit és a módosításra vonatkozó javaslatait a bejelentő, a projektötlet megvalósításáról támogató
határozatot hozók, valamint a területileg illetékes egyházmegyei és egyházkerületi elnökségek tudomására hozni az on-line
pályázati felületen. Nem kaphat jogi személyiségi igazolást, illetve nem részesülhet a későbbiekben pályázati támogatásban az
a pályázati cél, amely nem rendelkezik e támogató javaslatokkal.
(8) A konzorciumban megvalósítandó projekteket a konzorciumi megállapodás megkötését megelőzően kell bejelenteni.
Amennyiben egyházi szervezet, nem egyházi szervezettel konzorciumban pályázik, csak olyan együttműködésben vehet részt,
amelynek során a döntési folyamatban egyetértési joga van, illetve ahol a konzorciumban résztvevőjeként jogi garanciát kap
arra, hogy nyertes pályázat estén az őt illető támogatáshoz maradéktalanul hozzájut.
(9) Pályázati bejelentés a pályázati dokumentáció támogatóhoz történő benyújtását követően nem nyújtható be, a bejelentés
elmulasztása a pályázati szabályrendelet megsértését jelenti.
(10) A pályázati bejelentéshez mellékelni kell:
a) a projekt szakmai-pénzügyi megvalósulását, fenntarthatóságát bemutató adatlapot,
b) a pályázat beadásáról, az önrész rendelkezésre állásáról szóló presbitériumi/igazgatótanácsi határozat és a fenntartó
írásbeli jóváhagyása.
c) az önrész meglétét igazoló dokumentumot,
d) amennyiben más egyházi jogszabály úgy rendeli, a pályázat szempontjából illetékes egyházi szervezet véleményét vagy
állásfoglalását,
e) gyülekezet/ intézményfejlesztési stratégiai dokumentumot
f) a kérelmet megelőző gazdasági év beszámolója és a tárgyév költségvetési terve,
g) konzorciumi pályázat esetén a konzorciumi megállapodást.
(11) A pályázatot benyújtó egyházi szervezet sikeres pályázat esetén, a pályázati támogatás tényéről, még a támogatási
szerződés aláírása előtt köteles az országos irodát az on-line pályázati felületen keresztül tájékoztatni.
(12) A pályázatot megvalósító egyházi szervezet a projekt megvalósításról köteles az országos irodát az on-line pályázati
felületen keresztül havi rendszerességű, szakmai és pénzügyi előrehaladási jelentésben tájékoztatni.
IV. fejezet
Finanszírozási támogatások
5. §
A MEE lehetőségeihez mérten támogatja a pályázati célok pénzügyi megvalósítást az e szabályrendeletben
meghatározott módon és keretek között pályázati előkészítés, önrész támogatás nyújtásával, valamint részt vesz a pályázatok
előfinanszírozási folyamatában.
6. §
A MEE zsinata az egyház éves költségvetésében elkülönített keretet hoz létre, amelyből egyházi szervezetek,
pályázataikhoz előkészítési, önrész és előfinanszírozási támogatást igényelhetnek.
7. §
Jelen szabályrendeletben meghatározott finanszírozási támogatás csak olyan egyházi szervezet javára ítélhető meg,
amelyik az előzetes projektötlet, illetve pályázati bejelentési kötelezettségének eleget tett, a jelen pályázati szabályrendelet 3. §
és 4. §-ban szabályozott eljárás szerint, továbbá rendelkezik a „Láthatóan Evangélikus” stratégiai anyagban szereplő
prioritásokat figyelembe vevő, azokhoz illeszkedő gyülekezet / intézményfejlesztési stratégiai dokumentummal.
Pályázati előkészítés támogatása
8. §
(1) E szabályrendelet rendelkezései alapján az egyházi szervezetek jogosultak az erre a célra létrehozott pénzügyi
alapból pályázati előkészítésre előkészítési támogatást kérni, a pályázat benyújtását megelőzően.
(2) Előkészítési támogatásra az az egyházi szervezet jogosult, aki eleget tett előzetes projektötlet bejelentési kötelezettségének,
pályázati bejelentési kötelezettségének teljesítése folyamatban van, és akinek pályázati szándékát az országos iroda illetékes
osztálya és a szakmai bizottság, a területileg illetékes valamennyi felettes egyházi önkormányzat a megvalósíthatóság és
fenntarthatóság szempontjából támogatandónak ítéli.
(3) Előkészítési támogatást a pályázati előkészítés költségeinek – e szabályrendelet eltérő rendelkezése esetét kivéve -
legfeljebb 50 %-ának fedezésére lehet igényelni.
(4) Támogatható valamennyi, a pályázati dokumentáció előkészítésével kapcsolatos költség, így a szakmai, műszaki felmérés,
tervezés, a pályázatírás, a szükségletfelmérések, megvalósíthatósági tanulmányok, fenntarthatósági-, megtérülési mutatók
összeállítása is.
(5) Az előkészítési támogatási kérelmet az on-line pályázati felületen lehet benyújtani e szabályrendelet 1. § (2) bekezdése
szerinti támogatási tervek dokumentációjában nevesítetten megjelenő pályázati kiírásokhoz. A kérelem mellékleteként az
alábbi dokumentáció benyújtása kötelező:
a) a pályázat előkészítésére vonatkozó ajánlatkérési dokumentáció, (ajánlatkérő, adott árajánlatok /feladatonként 3
különböző vállalkozótól származó hivatalos, cégszerűen aláírt árajánlat/, döntési jegyzőkönyv)
b) a kérelmet megelőző gazdasági év beszámolója és a tárgyév költségvetési terve,
c) a legalább 50 % saját erő meglétéről szóló banki igazolás, és kötelezettségvállaló testületi határozat,
d) építési, felújítási, és energetikai fejlesztéseknél a jogszabályi megfelelőséget igazoló dokumentáció, és a megtérülést
megalapozó mérések, számítások,
e) gyülekezet/ intézményfejlesztési stratégiai dokumentum.
(7) Az országos iroda az előkészítési támogatás megítéléséről és annak összegéről javaslatot fogalmaz meg, amelyet a
keretgazda elé terjeszt. A javaslat alapján a keretgazda eseti döntést hoz a támogatás odaítéléséről az alábbiak szerint
differenciálva.
Legfeljebb 50 % támogatás itélhető
meg:
50% -nál kevesebb támogatás ítélhető
meg:
Kivételes eljárásban 50%-nál
több támogatás ítélhető meg
Egyházi szervezetnek nincs elegendő ter-
vezhető szabad forrása.
A rendelkezésre álló saját forrás arányában
kevesebb támogatás adható.
Egyházi szervezetnek nincs 50%-
nyi elegendő forrása.
Egyházpolitikailag kiemelt célt valósít
meg a pályázatban. (egyházi önkormány-
zati testület igazolja)
Nem ellentétes az egyházpolitikai célok-
kal. (egyházi önkormányzati testület iga-
zolja)
Egyházpolitikailag kiemelt célt
valósít meg a pályázatban. (egy-
házi önkormányzati testület iga-
zolja)
Szakmailag kiemelt célt valósít meg a pá-
lyázatban (illetékes szakmai osztály iga-
zolja)
Nem ellentétes a szakmai célokkal (illeté-
kes szakmai osztály igazolja).
Szakmailag kiemelt célt valósít
meg a pályázatban (illetékes
szakmai osztály igazolja)
Egyházkerület (szakmai bizottság) szerint
hátrányos helyzetű egyházi szervezet
Nem hátrányos helyzetű
Egyházkerület (szakmai bizott-
ság) szerint hátrányos helyzetű
egyházi szervezet
Vállalja az együttműködést az országos
irodával, egyházi szolgáltató szervezetek-
kel.
Vállalja az együttműködést az országos
irodával, egyházi szolgáltató szervezetek-
kel.
Vállalja a kiemelt együttműködő
projekt státuszt a tervezés, megva-
lósítás során.
A döntés ellen jogorvoslattal élni az országos presbitériumhoz benyújtott, a kifogást részletesen megindokoló kérelemmel
lehet.
(8) A keretgazda döntése alapján előkészítési támogatási keretösszeg kerül meghatározásra, melyet a kérelmező a pályázati
előkészítés finanszírozására használhat fel. A keretösszeg lehívására az országos iroda közreműködésével megkötött támogatá-
si szerződés aláírása, és az előkészítési tevékenységek megvalósítása után, a kérelmező képviselője által teljesítés igazolt szám-
lamásolatokkal és szerződésekkel kerülhet sor. A támogatás lehívásának feltétele továbbá a kérelmező által vállalt – e szabály-
rendelet eltérő rendelkezését kivéve - 50 % saját erő felhasználásának számlamásolattal, szerződéssel, és a kifizetést igazoló
bizonylattal való igazolása, valamint a támogatásból finanszírozott, elkészült pályázati dokumentáció benyújtása, és annak a
MEE országos iroda illetékes osztálya általi elfogadása.
(9) Az előkészítési támogatással finanszírozott költségeket kérelmező köteles a pályázati kiírás szerinti megengedett maximális
mértékig a pályázati költségvetésbe betervezni. Nyertes pályázat esetén a pályázó az előkészítési támogatást köteles
visszafizetni, a vele kötött támogatási szerződés alapján.
(10) Amennyiben az előkészítési támogatást elnyert egyházi szervezet a pályázatot önhibájából nem nyújtja be, az előkészítési
támogatásra kifizetett összeget köteles a mindenkori jegybanki alapkamattal növelve visszafizetni. Annak bizonyítására, hogy a
pályázat beadása nem az előkészítési támogatást elnyert hibájából maradt el, a pályázati határidő lezárultát követő nyolc napon
belül a keretgazdához címzett, az országos irodának benyújtott igazolási kérelmet terjeszthet elő. A kérelem elfogadásáról az
országos iroda javaslatára a keretgazda dönt. Döntése alapján az előkészítési támogatás összegének visszafizetésétől részben
vagy egészben eltekinthet.
Önrésztámogatás
9. §
(1) E szabályrendelet rendelkezései alapján az egyházi szervezetek jogosultak az erre a célra létrehozott költségvetési
keret terhére önrész támogatást kérni, a pályázat benyújtását megelőzően.
(2) Önrésztámogatásra az az egyházi szervezet jogosult, aki eleget tett előzetes projektötlet, illetve pályázati bejelentési
kötelezettségének, akinek pályázati szándékát az országos iroda illetékes osztálya és szakmai bizottság, a területileg illetékes
valamennyi felettes egyházi önkormányzat, megvalósíthatóság és fenntarthatóság szempontjából támogatandónak ítéli.
(3) Önrésztámogatást a pályázati kiírás szerint elvárt önerő – e szabályrendelet eltérő rendelkezése esetét kivéve - legfeljebb 50
%-ának fedezésére lehet igényelni.
(4) Az önrésztámogatás iránti igény nem lehet több, mint a projekt összköltségvetésének 25 %-a, de legalább 250.000.- forint.
(5) Az önrésztámogatás iránti támogatási kérelmet az on-line pályázati felületen lehet benyújtani.
(6) Az önrésztámogatás iránti igényt legalább 29 nappal a pályázat beadásának határidejét megelőző országos presbitériumi
ülés előtt be kell nyújtani. Amennyiben az országos presbitérium ülésrendje miatt indokolatlan késedelmet szenvedne a
pályázat benyújtása, lehetőség van sürgősségi eljárást kérni, ebben az esetben legalább 29 nappal a pályázat beadási határideje
előtt be kell nyújtani a kérelmet.
(7) A kérelem mellékleteként, az alábbi dokumentáció benyújtása kötelező:
a) a pályázati útmutató szerint benyújtani rendelt valamennyi, a projekt szakmai-pénzügyi megvalósulását bemutató
dokumentum,
b) építés, felújítás, műszaki fejlesztés esetén a pályázati kiírás, illetve a vonatkozó jogszabályok szerinti tervdokumentáció
és költségvetés,
c) a minimum 50 % saját erő meglétéről szóló banki igazolás, és kötelezettségvállaló testületi határozat
d) a kérelmet megelőző gazdasági év beszámolója és a tárgyév költségvetése,
e) amennyiben más egyházi jogszabály úgy rendeli, a pályázat szempontjából illetékes egyházi szervezet véleménye vagy
állásfoglalása,
f) nyilatkozatot arról, hogy az országos iroda illetékes osztályai, vagy az általuk kirendelt szakértők a pályázati cél megva-
lósítása során előre egyeztetetten megjelenhetnek a pályázat megvalósításának helyszínén, az iratokba betekinthetnek, a pá-
lyázó munkatársaitól felvilágosítást kérhetnek, a projekt megvalósítását leellenőrizhetik,
g) gyülekezet/ intézményfejlesztési stratégiai dokumentum.
(8) A kérelem támogatásáról az országos presbitérium eseti jelleggel dönt az alábbi táblázat szerint differenciálva.
Legfeljebb 50 % támogatás itélhető
meg:
50% -nál kevesebb támogatás ítélhető
meg:
Kivételes eljárásban 50%-nál
több támogatás ítélhető meg
Egyházi szervezetnek nincs elegendő ter-
vezhető szabad forrása.
A rendelkezésre álló saját forrás arányában
kevesebb támogatás adható.
Egyházi szervezetnek nincs 50%-
nyi elegendő forrása.
Egyházpolitikailag kiemelt célt valósít
meg a pályázatban. (egyházi önkormány-
zati testület igazolja)
Nem ellentétes az egyházpolitikai célok-
kal. (egyházi önkormányzati testület iga-
zolja)
Egyházpolitikailag kiemelt célt
valósít meg a pályázatban. (egy-
házi önkormányzati testület iga-
zolja)
Szakmailag kiemelt célt valósít meg a pá-
lyázatban (illetékes szakmai osztály iga-
zolja)
Nem ellentétes a szakmai célokkal (illeté-
kes szakmai osztály igazolja).
Szakmailag kiemelt célt valósít
meg a pályázatban (illetékes
szakmai osztály igazolja)
Egyházkerület (szakmai bizottság) szerint
hátrányos helyzetű egyházi szervezet
Nem hátrányos helyzetű
Egyházkerület (szakmai bizott-
ság) szerint hátrányos helyzetű
egyházi szervezet
Vállalja az együttműködést az országos
irodával, egyházi szolgáltató szervezetek-
kel.
Vállalja az együttműködést az országos
irodával, egyházi szolgáltató szervezetek-
kel.
Vállalja a kiemelt együttműködő
projekt státuszt a tervezés, megva-
lósítás során.
Döntése során figyelembe veszi:
a) a felhasználható keretösszeg nagyságát,
b) az országos iroda szakmai osztályainak, szakmai bizottságoknak a javaslatait,
c) az önrésztámogatást igénylő egyházi szervezet általános anyagi helyzetét,
d) a pályázati projekt jelentőségét az evangélikus egyház szempontjából.
(10) Az országos presbitérium az önrésztámogatásról a pályázat benyújtását megelőzően az országos gazdasági bizottság
véleményének ismeretében azzal a feltétellel dönt, hogy az önrésztámogatásról szóló döntés akkor válik véglegessé, ha a
támogatott pályázó nyer a pályázatával és az éves költségvetési keretből a támogatás kifizetésére még van lehetőség. Az
önrésztámogatás odaítéléséről szóló okmány az országos presbitérium határozatának kivonata. A döntés ellen jogorvoslatnak
helye nincs.
(11) Az országos presbitérium eseti döntésével, az egyház stratégiájával megegyező pályázati célokra automatikusan
rendelkezésre álló önrésztámogatást is megállapíthat. Ilyen esetekben a meghatározott céllal pályázatot benyújtó egyházi
szervezet az önrésztámogatásra kérelem alapján, de külön döntés nélkül jogosult.
(12) Amennyiben a pályázónak az országos presbitérium önrésztámogatást szavazott meg, az országos iroda
közreműködésével egyedi támogatási szerződést köt a pályázóval. Az országos presbitérium döntése alapján a támogatási
szerződésben az adott fejlesztésre jellemző speciális feltételek is szerepelhetnek, valamint szerződést biztosító
mellékkötelezettség is kiköthető a visszafizetés biztosítására.
(13) Az önrésztámogatás keretösszeg. Annak lehívására, az elnyert pályázathoz kapcsolódó szerződések aláírását követően, az
adott pályázati tevékenységek megvalósulása után kerülhet sor a pályázó képviselője által (műszaki tevékenységeknél műszaki
ellenőr) teljesítés igazolt számlamásolatok benyújtásával. Amennyiben a támogatási szerződés előírja, az önrésztámogatás
összege a projekt megkezdése előtt is átutalható.
(14) Az önrésztámogatást kapott pályázó az önrész támogatás és a saját erő felhasználásával köteles a pályázat lezárását
követően elszámolni.
(15) A pályázat beadását követően önrésztámogatás igénylésére nincs lehetőség, kivéve azokat az eseteket, amelyekben a
(szabályrendelet szerint előzetesen bejelentett és az országos egyház által tudomásul vett és támogatott) pályázatra a megítélt
pályázati támogatás kevesebb, mint a pályázatban igényelt összeg. Ezekben az esetekben is a jelen szabályrendelet
önrésztámogatásra vonatkozó rendelkezései alapján kell igényelni a támogatást. Ilyen esetben önrésztámogatás csak a
projektdokumentációba betervezett, de nem támogatott, a projekt végrehajtásához elengedhetetlenül szükséges költségekre
igényelhető.
(16) Az önrésztámogatás (jellemzően a megtakarítást eredményező fejlesztéseknél pl. energetikai fejlesztések) visszatérítendő
önrész előfinanszírozásként is megítélésre kerülhet. Az önrész előfinanszírozás mértékéről, összegéről, a visszatérítés
ütemezéséről az országos presbitérium az önrész előfinanszírozás megítélésével egyidejűleg dönt.
Előfinanszírozás
10. §
Tekintettel arra, hogy a pályázati rendszerek jellemzően utófinanszírozásra épülnek, a zsinat rendelkezik az e célra
felhasználható éves költségvetési keret meghatározásáról. Ennek célja, hogy az ütemezett feladatok elvégzéséhez szükséges, az
önrészt meghaladó anyagi erőforrások a pályázó egyházi szervezetek rendelkezésére álljanak.
11. §
(1) E szabályrendelet rendelkezései alapján az egyházi szervezetek jogosultak az erre a célra létrehozott éves
költségvetési keretből előfinanszírozást kérni, nyertes pályázataik likviditásának biztosítására.
(2) Előfinanszírozásra az a szervezet jogosult, aki eleget tett előzetes projektötlet, illetve pályázati bejelentési
kötelezettségének, akinek pályázati szándékát az országos iroda illetékes osztálya és a szakmai bizottság, a területileg illetékes
valamennyi felettes egyházi önkormányzat, megvalósíthatóság és fenntarthatóság szempontjából támogatandónak ítélte.
(3) Előfinanszírozási támogatást csak az elnyert támogatás mértékéig lehet megítélni. Nem ítélhető meg előfinanszírozás a
támogatótól lehívható előleg, illetve a pályázati útmutatóban nevesített, szállítói finanszírozás keretében finanszírozható
támogatásra. Amennyiben a pályázati útmutató lehetőséget ad szállítói finanszírozásra, az egyházi szervezetnek ezzel kell
terveznie a projekt finanszírozását.
(4) Az előfinanszírozás iránti kérelmet az on-line pályázati felületen lehet benyújtani.
(5) Az előfinanszírozás iránti igényt legalább 29 nappal az aktuális országos presbitériumi ülés előtt be kell nyújtani.
(6) A kérelemhez mellékelni kell
a) a 9. § (7) bekezdésében felsorolt dokumentumokat, amelyek az e szabályrendelet hatálya alá tartozó eljárásban korábban
nem lettek benyújtva,
b) amennyiben a pályázat utófinanszírozású, de ütemezett kifizetések kezdeményezhetőek, a pályázati megvalósítás
ütemezésébe illeszkedő, a pályázati költségvetésen alapuló előfinanszírozási ütemezési tervet,
c) szükség esetén a pályázatról szóló döntésben meghatározott projektmódosításról készült dokumentációt,
d) az illetékes támogató szervezet eljárási rendje szerinti jogerős határozatot, ígérvényt, szerződést a támogatásról.
e) nyilatkozatot arról, hogy a projekt lebonyolításához, ellenőrzéséhez szükséges szakszerű apparátus (műszaki, pénzügyi,
közbeszerzési) közreműködése biztosított, a kiválasztott szakértők bemutatásával,
f) nyilatkozatot arról, hogy az országos iroda illetékes osztályai, a pályázati cél megvalósítása során a kiválasztott szakértők
tekintetében vétójoggal élhetnek, előre egyeztetetten megjelenhetnek a pályázat megvalósításának helyszínén, az iratokba
betekinthetnek, a pályázó munkatársaitól felvilágosítást kérhetnek és kapnak, a projekt megvalósítását ellenőrizhetik.
(7) Az országos iroda a kérelemben foglaltakat pénzügyi ütemezési szempontból, valamint a pályázati szabályrendelet
rendelkezéseinek megtartása szempontjából véleményezi és beterjeszti a gazdasági bizottsághoz előzetes véleményezésre.
(8) A gazdasági bizottság véleményének ismeretében az országos presbitérium dönt az egyedi kérelmekről.
(9) Az előfinanszírozás odaítéléséről szóló okmány az országos presbitérium határozatának kivonata. A döntés ellen
jogorvoslatnak helye nincs.
(10) Az előfinanszírozásra megítélt összeg keretösszeg. Annak lehívására, az elnyert pályázathoz kapcsolódó szerződések
(országos iroda és illetékes irányító hatóság) aláírását követően, az adott pályázati tevékenységek megvalósulása után kerülhet
sor a pályázó képviselője által (műszaki tevékenységeknél műszaki ellenőr) teljesítés igazolt számlamásolatok benyújtásával.
(11) Az előfinanszírozás történhet kamatmentesen vagy az előfinanszírozás futamideje alatt a mindenkori jegybanki alapkamat
felszámítása mellett. Amennyiben a pályázónak az országos presbitérium előfinanszírozást biztosít, az országos iroda
közreműködésével szerződést köt a pályázóval, mely szerződésben ki kell kötni, hogy az előfinanszírozás összege, a pályázati
támogatási összegnek az előfinanszírozást kérő számlájára történő jóváírását követően haladéktalanul átutalásra kerül az
országos egyház számlájára. A szerződésben a szerződést biztosító mellékkötelezettség is kiköthető a visszafizetés
biztosítására. Az országos presbitérium döntése alapján az előfinanszírozási szerződésben az adott fejlesztésre jellemző
speciális feltételek is szerepelhetnek, az előfinanszírozás kifizetésének ütemezése mellett.
(12) A szerződésnek ki kell térnie arra, hogy amennyiben a pályázati utófinanszírozás részben vagy egészben a pályázó
hibájából hiúsul meg, az előfinanszírozási szerződést kötő pályázó a nem finanszírozott összeget köteles annak kamatával
együtt megfizetni az országos egyháznak.
(13) A rendelkezésre álló keretösszeget meghaladó, nagyszámú előfinanszírozási kérelem benyújtása esetén az illetékes
egyházkerületi elnökség a benyújtott kérelmek között rangsort állapít meg, a kérelmek elbírálása e sorrend alapján történik.
V. fejezet
Országos fenntartású intézmények pályázataira vonatkozó szabályok
12. §
(1) A pályázatok beadásában és a sikeres pályázatok végrehajtásában külön esetet képviselnek a MEE által fenntartott
intézmények fenntartó által benyújtott pályázatai. Ilyen intézmények lehetnek:
a) oktatási intézmények,
b) diakóniai intézmények,
c) egyéb intézmények, melyek fenntartója az országos egyház.
(2) Az országos fenntartású intézmények fenntartói pályázatainak esetében a 3-11. § szabályai a következőkkel egészülnek ki:
a) a projektötlet azonosításától kezdve az intézmény köteles együttműködni az országos iroda illetékes szakmai osztályaival
a pályázat megtervezésében, a pályázati dokumentáció összeállításában.
b) A pályázati anyag összeállításával kapcsolatos megállapodás, szerződés csak az országos irodaigazgató jóváhagyásával
köthető.
c) A pályázatra benyújtandó teljes anyag - annak beadását megelőzően 21 nappal - benyújtása kötelező az országos iroda
szakmailag illetékes (a fenntartó szakmai képviseletét ellátó) osztálya számára. Az adott osztály a pályázati anyagot írásban
véleményezi.
d) Az országos iroda szakmailag illetékes osztályának írásos véleménye alapján az országos irodaigazgató, mint a fenntartó
képviselője dönt a pályázat beadásáról, és előre egyeztetett időpontban cégszerű aláírásával látja el az anyagot.
e) A fenntartói pályázatok országos irodai ügyintézésének biztosítására, a projektmenedzsment és a pénzügyi feladatok
biztosítására, az országos iroda által meghatározott 1-1 fő megvalósítót kötelező betervezni a pályázati projekt megvalósítói
közé.
f) A pályázat beadásával egy időben az országos egyház az adott fejlesztési projektre vonatkozó alszámlát hoz létre. A
fejlesztési projekttel kapcsolatos költségek csak erről az alszámláról teljesíthetők. Az intézmény saját kezelésében lévő
önrész összege és az esetleges (e szabályrendelet szabályai szerint igényelt) finanszírozási támogatás is ezen az alszámlán
kerül elhelyezésre.
g) Sikeres pályázat esetén az országos presbitérium erre irányuló határozatában rendelkezhet arról, hogy a projektvezető a
pályázati program végrehajtásában (csak erre a programra vonatkozóan) az országos egyház meghatalmazott
képviselőjeként járjon el, az országos egyház nevében a pályázati program végrehajtására vonatkozóan szerződéseket
kössön és megbízásokat adjon, melyeket köteles benyújtani az országos egyház szakmailag illetékes osztályának.
(3) Az országos fenntartású intézmények, által benyújtott pályázathoz fenntartói nyilatkozatot csak az országos irodaigazgató
állíthat ki.
(4) Fenntartói nyilatkozat csak az előzetes projektötlet bejelentést, illetve pályázati bejelentést teljesített pályázatok esetében
állítható ki. A fenntartói nyilatkozat kiadásának feltétele jelen szabályrendelet 12. § (2) bekezdés a-b) pontjainak betartása.
VI. fejezet
A támogatások felhasználásának ellenőrzése
13. §
(1) A támogatások, előfinanszírozás pályázati szabályrendelet szerinti felhasználást az országos iroda köteles
ellenőrizni.
(2) Az ellenőrzés egyrészt az on-line pályázati felületen benyújtott előrehaladási jelentések, számlák, teljesítésigazolások,
szerződések és nyilatkozatok ellenőrzéséből, másrészt a pályázati célt megvalósító szervezetnél végzett helyszíni ellenőrzésből
áll.
(3) Az országos iroda illetékes osztályai vagy az általuk kirendelt szakértők a pályázati cél megvalósítása során előre
egyeztetetten megjelenhetnek a pályázat megvalósításának helyszínén, az iratokba betekinthetnek, a pályázó munkatársaitól
felvilágosítást kérhetnek, a projekt megvalósítását leellenőrizhetik.
(4) Az ellenőrzések kiterjednek a pályázati projekt szakmai és pénzügyi megvalósulására, az előkészítési és/vagy az
önrésztámogatás és előfinanszírozás felhasználására. A vizsgálatról és annak eredményéről jegyzőkönyvet kell felvenni,
amelyet a pályázó helyszínen tartózkodó képviselőjével alá kell íratni.
(5) Az ellenőrzést végzőknek a pályázati projekttől, illetve a támogatási, előfinanszírozási szerződésekben rögzítettektől való
szakmai, és pénzügyi eltérés észlelése esetén fel kell hívniuk a pályázó figyelmét az eltérésre, és javaslatot kell
megfogalmazniuk a kiigazításra. Amennyiben a felhívás ellenére a pályázó nem végzi el a szükséges kiigazításokat, az a
pályázati szabályrendelet megsértésének minősül.
VII. fejezet
Jogkövetkezmények
14. §
(1) Amennyiben az egyházi szervezet nem alkalmazza a jelen szabályrendeletben foglalt rendelkezéseket, az országos
iroda az előkészítési és/vagy önrésztámogatás, illetve előfinanszírozás iránti kérelmet hivatalból, mérlegelés nélkül elutasítja.
(2) Amennyiben az egyházi szervezet a pályázati szabályrendelet által előírt előzetes projektötlet bejelentési, illetve pályázati
bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget, vagy a szabályrendelet egyéb rendelkezéseit megsérti, az országos iroda
előterjesztésére az országos presbitérium által meghozott döntés alapján két évig nem részesülhet a jelen szabályrendelet által
szabályozott előkészítési és/vagy önrésztámogatásban és előfinanszírozásban.
(3) Amennyiben a pályázó a megítélt pályázati forrást nem, vagy nem úgy használja fel, ahogyan az a támogató szervezettel
kötött szerződésben szerepel és emiatt a támogató elmarasztalja, az országos iroda előterjesztésére az országos presbitérium
által meghozott döntés alapján az egyházi szervezet 3 évig nem részesülhet a jelen szabályrendelet által szabályozott
előkészítési, önrésztámogatásban és előfinanszírozásban.
(4) Különlegesen indokolt az (1)-(3) bekezdésben írt jogkövetkezmények alól az országos presbitérium egyedi döntésével
felmentést adhat a pályázati és fejlesztési osztály előterjesztése alapján.
VIII. fejezet
A pályázati rendszer felügyelete
15. §
(1) A pályázati rendszert az országos presbitérium az országos gazdasági bizottság (a továbbiakban: gazdasági bizott-
ság) útján felügyeli. Ennek keretében félévente átnézi a szabályrendelet végrehajtásával kapcsolatos tapasztalatokat, vizsgálja
annak eredményességét.
(2) A gazdasági bizottság vizsgálata során
a) bekérheti az aktuális időszak pályázati dokumentációit,
b) meghallgathatja pályázati és fejlesztési osztály vezetőjét,
c) felkérheti a pályázati és fejlesztési osztály vezetőjét kimutatások elkészítésére,
d) megvizsgálja az előkészítési támogatások, az önrésztámogatások odaítélésének gyakorlatát, valamint az előfinanszírozás
rendszerét,
e) megállapításai alapján - szükség esetén - javasolja a szabályrendelet módosítását.
VII. fejezet
Záró rendelkezések
16. §
(1) E szabályrendelet az elfogadása napján lép hatályba.
(2) E szabályrendeletet – a (4) bekezdésben írtak kivételével - a hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.
(3) E szabályrendelet hatályba lépésével egyidejűleg Magyarországi Evangélikus Egyház pályázati rendszeréről szóló 1/2011
(V. 26.) országos szabályrendelet hatályát veszti.
(4) E szabályrendelet hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben a Magyarországi Evangélikus Egyház pályázati
rendszeréről szóló 1/2011 (V. 26.) országos szabályrendeletnek az e szabályrendelet hatálybalépését megelőző napon hatályos
rendelkezéseit kell alkalmazni.
Budapest, 2015. március 27.